Khamis, 17 September 2015

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA (IKS) DI LUAR BANDAR


PENGENALAN
Bidang keusahawanan telah lama bertapak di Malaysia sejak bermulanya aktiviti perdagangan menggunakan sistem barter. Kegiatan ekonomi ini terus dipelopori sebagai aktiviti perniagaan secara kecil-kecilan sehingga berkembang kepada perdagangan antarabangsa iaitu kedatangan pedagang asing dan perdagangan negara luar pada Zaman Kerajaan Melayu Melaka (Nor Aishah 2002; Shukor 2003; Zafir & Fazilah 2003). Sejarah menunjukkan bahawa wujud golongan pedagang dalam masyarakat Melayu. Kemasyhuran Melaka sebagai sebuah pelabuhan antarabangsa digambarkan dalam catatan sejarah. Bagaimanapun keadaan ini tidak kekal kerana kedatangan penjajah daripada Barat yang telah memusnahkan kebebasan dan kemakmuran yang dikecapi oleh masyarakat yang dijajah termasuk negeri-negeri di Tanah Melayu. Sejarah turut menunjukkan bahawa penjajahan Inggeris adalah berasaskan kepada perdagangan dan juga bagi menguasai sumber bahan mentah di tanah jajahannya. Malahan, penjajah Inggeris bukan setakat mengambil sumber ekonomi, tetapi turut menyebarkan cara hidup dan budaya mereka yang dianggap lebih baik dan bertamadun ke atas masyarakat jajahannya termasuk masyarakat Melayu.
Justeru, penjajahan sejak tahun 1511 hingga 1957 telah menghakis budaya keusahawanan dengan mengekang perkembangan aktiviti perdagangan dalam masyarakat Melayu. Pelaksanaan dasar “pecah dan perintah” oleh penjajah Inggeris telah menempatkan masyarakat Melayu sebagai golongan kurang produktif secara ekonominya (Shukor 2003). Namun kemerdekaan negara telah membangkitkan semula kesedaran terhadap kepentingan aktiviti keusahawanan dan kesannya kepada ekonomi dan sosial negara. Justeru, beberapa dasar kerajaan yang memberikan penekanan terhadap bidang keusahawanan telah digubal dengan strategi untuk memajukan sektor ekonomi dan sosial terutama golongan Bumiputera. Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah diperkenalkan pada tahun 1971 hingga tahun 1990. Dasar ini menggunakan strategi serampang dua mata bagi mencapai matlamat untuk membasmi kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat majmuk di Malaysia.

Dewasa ini, arus globalisasi yang menerjah dunia telah memberi impak dan perubahan yang besar kepada negara sama ada dari segi politik, ekonomi dan sosial. Dalam menongkah dan mengejar arus modenisasi ini, kerajaan kita telah menggagaskan konsep 1 Malaysia yang berpaksikan slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”. Hal ini juga merupakan rentetan kepada Dasar Ekonomi Baru supaya semua lapisan masyarakat dapat menikmati kemakmuran negara secara adil dan saksama. Menyedari hakikat inilah kerajaan telah memperuntukkan sejumlah dana yang besar bagi memajukan Industri Kecil dan Sederhana (IKS). Hal ini bertepatan dengan peribahasa Melayu hati kuman sama di cecah, hati gajah sama dilapah. IKS telah dibangunkan dengan pesatnya umpama cendawan tumbuh selepas hujan. Contoh Industri Kecil dan Sederhana (IKS) ialah kilang kraf tangan, kilang keropok, perusahaan batik, kilang mi dan lain-lain lagi. Terdapat banyak kepentingan IKS kepada masyarakat dan negara.









DEFINISI IKS
Menurut Kamus Dewan Edisi keempat, Industri Kecil dan Sederhana (IKS) ditakrifkan sebagai perusahaan perkilangan atau syarikat yang menyediakan perkhidmatan berkaitan perkilangan dengan pusing ganti jualan tahunannya yang tidak melebihi RM 25b juta dan menggaji kakitangan sepenuh masa tidak melebihi 150 orang. Industri kecil dan sederhana (IKS) adalah komponen yang penting dalam ekonomi negara, mewakili 99.2 peratus daripada jumlah keseluruhan perniagaan yang diwujudkan di negara ini. Sektor ini menawarkan 5.6 peratus peluang pekerjaan serta menyumbangkan kira-kira 32 peratus dalam Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Berikutan peranan dan sumbangan besar sektor Industri Kecil dan Sederhana (IKS) kepada ekonomi negara, kerajaan menjadikan pembangunan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) sebagai satu agenda utama negara dan sumber yang penting ke arah mengubah model ekonomi Malaysia kepada model ekonomi baru yang berpendapatan tinggi.

TAHAP PEMBANGUNAN IKS LUAR BANDAR
Terdapat banyak faktor yang mendorong kepada kemajuan kegiatan ekonomi tersebut. Antara faktor yang mendorong kepada perkembangan kegiatan aktiviti tani di kawasan luar bandar ialah faktor ekonomi. Dari sudut ini, pelbagai cabang yang boleh membawa kepada pembangunan kawasan luar bandar. Hal ini boleh dilihat apabila banyak penyertaan dari pelabur atau pemodal luar yang datang melabur dan menanam modal sekaligus mengembangkan aktiviti tani di kawasan luar bandar. Contohnya anak Syarikat Multi Nasional Cooperation (MNC) iaitu Syarikat DUNLOP yang menghasilkan tayar yang telah memberi anjakan seperti memberi peluang pekerjaan kepada penduduk secara tidak langsung meningkatkan taraf hidup penduduk seterusnya menyumbang kepada peningkatan dalam Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara.
Industri asas tani juga turut menyumbang kepada kemasukan tenaga buruh mahir yang telah dilatih dan diberi latihan oleh anak-anak syarikat tersebut. Seterusnya untuk memudahkan lagi kerja yang dilakukan oleh para petani, pelbagai jentera moden telah dibawa masuk dan diperkenalkan kepada penduduk luar bandar. Selain itu, penduduk luar bandar mula mengetahui cara penggunaan racun serangga. Hal ini telah menyumbang kepada pemodenan kaedah dan gaya hidup yang dahulunya berada pada tahap primitif.
Kerajaan juga memainkan peranan yang penting dalam memajukan dan mengembangkan industri asas tani. Contohnya kerajaan telah memberikan subsidi baja, subsidi racun serangga dan hasil pertanian kepada petani. Hal ini dapat dilihat apabila BERNAS yang dipertanggungjawabkan untuk membeli hasil pertanian padi dengan harga dua kali ganda yang jelas memberi untung kepada petani. Kerajaan juga telah membuat Rancangan Pengairan Kemubu di Kelantan yang membolehkan tanaman padi dihasilkan dua kali setahun. Selain itu, kerajaan telah memberi tanggungjawab kepada Bank Pertanian Malaysia dalam memberi dana dan kemudahan kredit kepada petani untuk meningkatkan aktiviti tani mereka di kawasan Luar Bandar .
Di samping itu juga, penyertaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) terutamanya oleh masyarakat luar bandar seperti pembuatan kerepek dan kuih yang dijalankan mampu menerima tempahan dan pasaran yang menggalakkan sepanjang tahun membuktikan bahawa banyak kemudahan yang diberikan oleh kerajaan kepada IKS yang dilihat sebagai ”batu loncatan” untuk penduduk menambah pendapatan isi rumah mereka (Jurnal Teknologi, 42(E) Jun 2005: 40). Antara agensi yang terlibat dalam projek-projek sebegini untuk membuat Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) ialah seperti PORIM, MARDI, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM). Namun begitu, sesuatu yang dijalankan pasti mempunyai masalah tertentu. Begitu jugalah dengan industri ini yang baru ”setahun jagung usianya”. Contohnya ancaman fizikal yang berlaku seperti serangga perosak, tikus, ulat, makhluk perosak, serangan belalang, bena perang, siput dan sebagainya. Tempoh untuk menjalankan aktiviti perikanan juga adalah mengikut cuaca , jika cuaca diramalkan tidak baik maka para nelayan tidak dapat turun ke laut dan menunggu sehingga cuaca panas dan baik untuk turun ke laut bagi mendapatkan hasil tangkapan. Hal ini menunjukkan bahawa faktor ini menjadi penghalang dalam memajukan kegiatan pertanian di kawasan luar bandar.
Masalah yang amat ketara yang dapat dilihat dalam memajukan masyarakat luar bandar ialah kekurangan tenaga buruh dalam sektor yang berkaitan. Yang paling jelas dapat dilihat adalah dalam sektor pertanian yang ramai diusahakan oleh golongan tua berbanding dari golongan muda. Golongan muda tidak suka mengusahakan aktiviti pertanian disebabkan golongan tersebut berhijrah ke bandar-bandar yang banyak memberi peluang pekerjaan terutamanya dalam sektor peridustrian. Selain itu juga, golongan muda turut menganggap kegiatan pertanian adalah kegiatan yang memenatkan, banyak menggunakan kerahan tenaga dan berada di bawah jemuran mentari serta mendapat pulangan yang sedikit.

KEPENTINGAN DAN SUMBANGAN IKS LUAR BANDAR
Salah satu kepentingan IKS ialah dapat meningkatkan ekonomi masyarakat terutamanya penduduk di luar bandar.  Kita sedia maklum bahawa industri ini banyak didirikan di kawasan luar bandar selaras dengan konsep ‘Satu Kampung Satu Produk’.  Sebagai contoh kilang membuat kerepek, kilang membuat sos tomato, kilang kraf tangan  dan lain-lain lagi.  Pengusaha kilang dapat menjual hasil keluaran mereka kepada penduduk-penduduk kampung serta pengunjung-pengunjung yang lain. Selain itu, mereka juga boleh memasarkan hasil IKS ini di pasar malam, pasar tani serta di karnival-karnival jualan. Meskipun keuntungan penjualannya tidaklah seberapa, namun sikap gigih dan istiqamah pengusaha IKS menyebabkan produk mereka akhirnya mendapat perhatian para pengguna. Dalam usaha untuk mempromosi produk IKS ini, peribahasa yang pipih tidak datang melayang, yang bulat tidak datang bergolek haruslah dijadikan pegangan. Prinsip membujur lalu, melintang patah iaitu berani menghadapi cabaran dan dugaan dalam perniagaan merupakan resipi kejayaan ramai pengusaha IKS pada hari ini.  Oleh hal yang demikian, jelaslah bahawa IKS ini sangat penting untuk meningkatkan pendapatan penduduk di luar bandar dan seterusnya meningkatkan ekonomi negara.
                Selain itu, IKS juga dapat membuka dan memberi peluang pekerjaan kepada masyarakat terutamanya penduduk kampung. Kita sedia maklum bahawa untuk menjana dan meningkatkan hasil pengeluarannya pengusaha IKS ini memerlukan pekerja yang ramai. Sebagai contoh, kilang membuat kerepek memerlukan pekerja untuk menyediakan bahan, memasak, membungkus serta memasarkan produk mereka. Sekurang-kurangnya kilang IKS tersebut memerlukan antara 15 hingga 20 orang pekerja untuk menjalankan operasinya. Dalam usaha untuk meminimumkan kos serta meningkatkan produktiviti, sudah tentu pengusaha IKS akan memilih para pekerja dalam kalangan masyarakat setempat . Hal ini telah akan membuka peluang kepada suri rumah, ibu tunggal atau orang kurang upaya (OKU) untuk bekerja di situ. Sikap pengusaha IKS yang prihatin serta mengutamakan khidmat sosial kepada masyarakat setempat, akan mewujudkan perasaan kekitaan terhadap IKS yang diwujudkan di sesuatu kawasan itu. Peribahasa Melayu ada mengatakan orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa, ironinya, para pekerja tersebut akan berusaha dengan gigih untuk meningkatkan mutu serta kualiti produk kilang tersebut. Jelaslah bahawa IKS ini bukan sahaja dapat membuka peluang pekerjaan kepada penduduk kampung malah dapat membantu negara mengurangkan masalah pengangguran.
Di samping itu, pembinaan IKS di kawasan-kawasan luar bandar juga dapat membantu meningkatkan sektor pertanian dan perikanan. Kita sedia maklum bahawa IKS memerlukan bahan-bahan mentah untuk proses pengeluaran kilang mereka. Biasanya bahan-bahan mentah ini adalah daripada hasil pertanian, perikanan atau perhutanan. Tamsilnya kilang membuat keropok memerlukan hasil tangkapan laut, manakala kilang kerepek pula memerlukan hasil pertanian seperti ubi, keladi, pisang, jagung dan lain-lain. Secara tidak langsung aktiviti pertanian dan perikanan turut meningkat di kawasan tersebut. Hasil pertanian sara diri penduduk kampung yang selama ini sukar untuk dipasarkan, kini telah menjadi rebutan para pengusaha IKS.
Hukum ekonomi menjelaskan bahawa kadar permintaan mempengaruhi penawaran dan harga barangan. Implikasinya harga barang mentah pertanian seperti ubi, pisang, keledek, keladi akan meningkat. Secara   tidak langsung sektor pertanian akan meningkat. Hal ini, diperkukuhkan lagi dengan dasar kerajaan yang memberi perhatian serius untuk membantu meningkatkan pendapatan petani dan nelayan. Oleh hal yang demikian, dalam usaha memenuhi permintaan IKS terhadap bahan mentah yang semakin meningkat kerajaan melalui agensi-agensi pertanian seperti FAMA, MARDI, PELADANG dan sebagainya telah memberi khidmat kepakaran dan subsidi kewangan kepada para petani dan nelayan. Jadi, IKS ini merupakan serampang dua mata kerana kewujudannya bukan sahaja dapat meningkatkan ekonomi malahan dapat membasmi kadar kemiskinan rakyat di negara kita yang tercinta ini.
Ada pendapat yang mengatakan bahawa melancong ke Malaysia umpama telah melancong ke separuh dunia. Hal ini kerana, di Malaysia terdapat pelbagai kesenian dan budaya daripada penduduk pelbagai bangsa dan agama. Apakah kaitan penyataan ini dengan IKS? Kolerasinya ialah kewujudan IKS dapat meningkatkan sektor pelancongan di negara kita. Kita sedia maklum bahawa para pelancong suka membeli kraftangan untuk dibawa pulang. Sebenarnya di Malaysia terdapat banyak barangan kraftangan daripada pelbagai etnik dan kaum yang menjadi warganegara Malaysia. Sebagai contoh perusahaan membuat tembikar, pasu bunga, ukiran, labu sayong, batik, songket, tikar, bakul barangan hutan dan lain-lain lagi. Hasil kraf tangan melambangkan identiti serta jati diri negara. Para pelancong membelanjakan berjuta - juta ringgit untuk membeli kraftangan ini sebagai cenderamata kenang-kenangan atau hadiah kepada rakan-rakan apabila pulang kelak. Dalam hal ini peribahasa Melayu ada menyebut bahawa “tak tumbuh, tak melata, tak sungguh orang tak kata”. Hal ini menjelaskan bahawa kualiti serta keunikan kraftangan Malaysia akan menarik lebih ramai pelancong ke negara kita. Ironinya perkara ini bukan sahaja akan meningkatkan imej Malaysia sebagai negara berbilang bangsa malahan dapat meningkatkan ekonomi negara menerusi sektor pelancongan.

HALANGAN DAN CABARAN IKS LUAR BANDAR
Kebanyakkan Industri Kecil dan sederhana (IKS) merujuk perniagaan atau perusahaan yang mempunyai model berbayar RM 25,000 dan menggunakan antara 50 – 200 orang pekerja. Kebanyakan IKS di Negara ini berfokus kepada perusahaan makanan, tekstil, batik, logam dan sebagainya. Walaupun IKS ini berpontensi yang luas dalam konteks Negara kita, tetapi ia menghadapi banyak cabaran dalam usaha pembangunan. Masyarakat luar bandar lazimnya digambarkan sebagai satu kumpulan masyarakat yang beku, lembab dan kekurangan inisiatif untuk maju. Justeru itu pada peringkat awalnya, ia memerlukan bantuan atau tolakan daripada pihak luar untuk berubah. Golongan ini digambarkan sebagai satu kelompok yang miskin, mundur dan terbiar. Kemiskinan dan kemunduran ini pula terus berlanjutan kerana dari segi sosialnya, anggota komuniti tersebut dikatakan tidak mempunyai kesedaran untuk mengubah nasib ke arah satu taraf kehidupan yang lebih baik serta seiring dengan peredaran semasa. Keadaan ini antara lainnya adalah disebabkan kerana golongan ini masih dibelenggu oleh adat resam dan cara hidup tradisional yang sangsi tentang pemikiran baru dari luar yang belum pasti akan kesan baik dan buruknya. Morrison (2006) menyatakan bahawa keusahawanan berpunca daripada gerak hati dan dalam diri seseorang itu sendiri, masyarakat serta budaya. Ia merupakan sesuatu yang lebih penting berbanding fungsi mudah ekonomi serta mewakili satu gabungan material dan bukan material, pragmatisme dan idealisme. Asas keusahawanan merujuk kepada pengaplikasian proses inovasi serta penerimaan terhadap suatu fungsi menanggung risiko, berorientasikan perubahan terhadap kedua-dua aspek sosial dan ekonomi. Ringkasnya, hasil daripada inovasi tersebut akan memberikan kesan yang positif.
Cabaran utama yang dihadapi oleh industri ini adalah dari segi kemahiran dan latihan pengusaha – pengusaha. Kebanyakkan pengusaha industri ini mengusaha di kawasan luar bandar. Kebiasaanya, ia dikendali oleh pengusaha – pengusaha yang kurang berpendidikan. Mereka menggunakan teknolgi yang rendah kerana tidak memperolehi latihan dan kemahiran yang sistematik. Tanpa latihan dan kemahiran yang bersesuaian, teknologi rendah menjadi cabaran pembanguan indistri ini. Dalam memperkatakan tentang pengaruh taraf pendidikan dalam bidang keusahawanan, hasil kajian oleh Zaidatol dan Habibah (1997) mendapati terdapat hubungan yang positif di antara pendidikan keusahawanan dengan kejayaan usahawan sementara pendidikan pula mempunyai hubungan positif dengan pembangunan ekonomi. Maka itulah sebab usahawan yang berjaya adalah usahawan yang lebih berpendidikan. Justeru itu pendidikan keusahawanan yang berterusan penting kerana ia dapat memberi pelbagai faedah seperti membantu seseorang usahawan mengenali potensi diri dan aspirasinya terhadap bidang keusahawanan, membentuk personaliti dan ciri-ciri yang perlu dimiliki oleh usahawan berjaya serta membolehkan usahawan mendapatkan maklumat terkini berkaitan dengan sesuatu perniagaan.
Selain itu, industri ini menghadapi cabaran dari segi modal. Kebanyakkan industri ini menghadapi kesukaran untuk mendapatkan modal daripada bank-bank swasta kerana syarat-syarat pinjaman yang ketat dan memerlukan cagaran. Disamping itu, pengusaha-pengusaha IKS menghadapi aliran modal kerana jualan mereka hanya mendapat kredit selepas dijual. Justeru adalah sukar untuk mengembangkan industri ini.Aspek pasaran juga menjadi satu cabaran untuk kemajuan industri ini. Ruang atau skop pasaran adalah terhad kerana barangan yang diusahakan contohnya makanan tidak tahan lama. Pasaran industri ini lebih bersikap setempat dan sukar menembusi pasaran luas kerana kekurangan pengiklanan dan promosi. Oleh itu, pasaran IKS terhad kepada golongan luar bandar sahaja.
Hasil kajian oleh Nurulhuda Che Abdullah dan Ramlee Mustapha (2009) mendapati terdapat aspek negatif yang dikesan melalui pemerhatian banyak tertumpu kepada pengurusan kewangan yang lemah seperti rekod jual beli tidak dikemas kini dan tidak menggunakan khidmat juruaudit. Dari segi infrastruktur, terdapat premis yang tidak menyediakan tempat letak kereta yang mencukupi serta kurang inovasi dan kurang penggunaan teknologi terkini (terutama ICT). Kebanyakan pekerja diambil tanpa mengira kelayakan serta kurang mengiktiraf pekerja cemerlang. Kebanyakan premis perniagaan tidak mempunyai carta organisasi, tidak ada penyataan misi dan visi syarikat.
Satu lagi cabaran yang dihadapi oleh industri ini ialah bahan mentah. Adakalanya masalah dari segi mendapatkan bahan mentah pada musim tertentu menyekat industri ini. Masalah harga bahan mentah yang turun naik turut menjejaskan kos pengeluaran dan dilihat sebagai penghalang untuk pembangunan industri ini. Selain itu,bahan mentah yang tidak boleh disimpan kerana mungkin mengalami kerosakan atau tiada kemudahan stor turut menjadi masalah.
Manakala dapatan dari kajian oleh Azlizan Talib, Hamzah Jusoh, Yahaya Ibrahim dan Habibah Ahmad (2012) mendapati bidang keusahawanan sememangnya terbuka kepada sesiapa sahaja yang mempunyai tekad dan keinginan untuk berjaya dalam bidang perniagaan. Paling penting ialah membuat persediaan yang secukupnya di samping memiliki modal dan kemahiran-kemahiran keusahawanan yang diperlukan bagi melancarkan perancangan perniagaan. Sememangnya diakui, bidang keusahawanan menjurus kepada pengeksploitasian terhadap sumber jaya sedia ada di dalam sesebuah kawasan luar bandar tersebut terutamanya bidang pertanian dan ternakan. Dalam bidang pertanian, tanaman yang mendapat permintaan yang tinggi termasuklah buah naga dan jagung manakala dalam bidang ternakan pula lebih menjurus kepada ternakan ayam, lembu dan kambing. Di samping itu, juga terdapat permintaan terhadap perusahaan jahitan dan tenunan terutama sekali untuk diceburi oleh kaum wanita. Sebenarnya, bidang keusahawanan ini akan lebih terserlah sekiranya individu-individu terbabit benar-benar mempunyai minat, komited terhadap pekerjaan dilakukan, mempunyai kemahiran-kemahiran keusahawanan yang diperlukan serta modal permulaan bagi menggerakkan perniagaan yang akan dilakukan. Selepas itu, barulah tindakan susulan dan sokongan diambil bagi memantapkan lagi perniagaan yang telah dimulakan itu.
SISTEM SOKONGAN DAN LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENDORONG DAN MEMBANGUNKAN IKS LUAR BANDAR
Isu penyertaan penduduk di dalam bidang keusahawanan pula seharusnya dilihat dalam konteks yang lebih luas memandangkan bidang ini mempunyai potensi yang baik untuk di maju dan diperkembangkan lagi pada masa hadapan. Faktor-faktor dan kelemahan-kelemahan yang telah dikenal pasti memberi kesan dan pengaruh kepada tahap penyertaan penduduk seperti modal, kursus dan latihan, kronisme, hubungan dengan ahli politik, kurang kefahaman terhadap bidang keusahawanan, masalah komitmen, kurang inisiatif penduduk untuk melibatkan diri serta faktor jantina, taraf perkahwinan, umur dan taraf pendidikan sebaiknya cuba diatasi, diperbaiki dan dibuat penambahbaikan dalam usaha untuk menggalak dan meningkatkan tahap penyertaan penduduk dalam bidang keusahawanan terutamanya di kawasan kajian.
Sementara itu, agensi-agensi yang terlibat dalam bidang keusahawanan pula seharusnya bersatu dan bersepakat dalam menyediakan perkhidmatan yang lebih menyeluruh dan memberikan komitmen yang lebih jitu agar proses peningkatan kualiti kehidupan komuniti luar bandar akan dapat dicapai sepenuhnya dengan lebih menyeluruh dan efisien. Sememangnya diyakini bahawa bidang keusahawanan merupakan di antara pemangkin utama bidang ekonomi di kawasan luar bandar. Sewajarnya bidang keusahawanan ini diperkembangkan ke arah memakmurkan lagi potensi ekonomi luar bandar. Bagi merealisasikan matlamat ini, semua pihak baik dalam kalangan penduduk kampung, usahawan mahu pun agensi-agensi yang berkenaan haruslah bekerjasama dan berganding bahu bagi memperkukuh dan memperkembangkan lagi bidang keusahawanan luar bandar. Untuk tujuan itu, penduduk luar bandar seharusnya bangkit, sedar dan mempunyai inisiatif sendiri ke arah meningkatkan tahap ekonomi masing-masing.
Pelbagai insentif dan galakan seperti kemudahan mendapatkan modal, peluang-peluang untuk mengikuti kursus dan latihan keusahawanan, aspek pemasaran yang lebih meluas serta pendedahan yang lebih mendalam terhadap bidang keusahawanan haruslah dibantu bagi menyemaikan minat dan kecenderungan untuk menyertai bidang keusahawanan.
Selain itu, setiap agensi pembangunan luar bandar haruslah memainkan peranan yang lebih efektif dan efisien dalam membantu dan menggalakkan penyertaan penduduk dan memperkembangkan lagi bidang keusahawanan di kawasan luar bandar. Diharapkan agar kerjasama rapat yang terjalin di antara penduduk dan agensi-agensi pembangunan ini akan dapat memperkukuh dan menyerlahkan lagi potensi bidang keusahawanan di kawasan luar bandar. Dalam menggalakkan penyertaan komuniti dalam bidang keusahawanan di kawasan luar bandar, faktor-faktor yang disenaraikan merangkumi aspek modal, kursus atau latihan keusahawanan, kronisme serta mempunyai hubungan dengan ahli politik perlu disedari oleh pihak-pihak yang berkepentingan dan wajar diberikan perhatian khusus di dalam merangka strategi, pendekatan serta program-program yang bersesuaian untuk membangunkan kawasan luar bandar pada masa akan datang.
Terdapat beberapa cadangan penambahbaikan yang dikemukakan ke arah meningkatkan penyertaan penduduk dalam bidang keusahawanan IKS. Pertama ialah berkenaan dengan aspek insentif dan bantuan. Ianya termasuklah kemudahan untuk mendapatkan modal dan pinjaman, menambah baik terhadap penyediaan kursus dan latihan berkaitan bidang keusahawanan, membantu di dalam aspek pemasaran barangan dan perkhidmatan serta khidmat nasihat yang berterusan daripada agensi-agensi yang berkaitan seperti KEMAS dan MARA.
Selain itu, peranan agensi pembangunan luar bandar terutamanya KEMAS, MARA, KEDA, RISDA dan sebagainya haruslah dikaji semula ke arah meningkatkan tahap kecekapan dan keberkesanan setiap agensi-agensi terbabit. Ini penting bagi mengelakkan pertindihan tugas di samping dapat memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada kumpulan sasaran terutamanya penduduk luar bandar. Di samping itu, setiap anggota komuniti terbabit juga haruslah bersikap proaktif dalam menyemai minat dan menimbulkan kesedaran tentang kepentingan untuk melibatkan diri di dalam setiap aktiviti yang diadakan terutamanya dalam bidang keusahawanan IKS.

PENUTUP

Konklusinya, terdapat banyak kemaslahatan Indutri Kecil dan Sederhana (IKS) kepada masyarakat dan negara kita. Sebagai rakyat Malaysia kita tidak seharusnya membiarkan peluang ini berlalu begitu sahaja. Kita perlu gigih meningkatkan kualiti IKS kerana industri ini sebenarnya merupakan sebahagian daripada barangan keluaran tempatan yang berperanan meningkatkan imej negara di mata dunia. Apabila masyarakat sama ada di dalam atau di luar negara menggunakan sahaja barangan IKS, maka secara tidak langsung jati diri negara telah terserlah.  Oleh hal yang demikian, semua pihak iaitu pihak kerajaan, swasta, masyarakat serta individu perlulah bekerjasama untuk meningkatkan industri ini. Dana yang besar telah diperuntukkan oleh kerajaan perlu digunakan sebaik-baiknya bagi tujuan memajukan IKS.  Diharapkan barangan keluaran IKS mampu bersaing dalam pasaran di peringkat tempatan dan juga persada antarabangsa. Hal ini juga selaras dengan gagasan 1 Malaysia iaitu, Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan.
Perusahaan makanan ringan seperti kerepek
Perusahaan Budu

2 ulasan:

  1. harap teman-teman dapat memberi ulasan dan cadangan...tq :)

    BalasPadam
  2. Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
    * Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda memperoleh wang dalam akaun bank anda
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    * Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam masa 24-48 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada semua orang
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

    E-mel: homeofequity@gmail.com
    Whatsapp +60169676451 Mesej Sahaja

    Selamat sejahtera
    Sir Nicholas Payne
    SYARIKAT PINJAMAN MODAL EKUITI
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Webisite: https: //goo.gl/VjZFEV

    BalasPadam